Poređenje sistema „Bus plus“ i „Beograd plus“: Koliko su tačno karate za prevoz sada jeftinije i druge ključne razlike

Novi sistem javnog gradskog prevoza „Beograd plus“, koji je počeo da se primenjuje u prestonici 17. maja, doneo je nove, jeftinije cene karata od onih koje su važile u sistemu „Bus plus“, manje zona po kojima je podeljen grad, plaćanje je moguće SMS-om, validatori su ukinuti, dok isključivo pravo da kontrolišu putnike imaju Beogradski lični, odnosno Beli.

Većini najznačajnija razlika u sistemu „Beograd plus“ je svakako cena karata. One su sada znatno jeftinije, a sam način njihove kupovine, kontrole i svi ostali aspekti čitavog javnog prevoza u glavnom gradu značajno pojednostavljeni.

Kako je rekao Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda, jedna od najznačajnijih promena koja je usledila nakon uvođenja novog sistema, jeste to što je kontrola naplate karata, prihoda i svih podataka koji se tiču javnog prevoza konačno vraćena u ruke Beograđana. Oni će ubuduće, dodao je, tačno znati gde i kako završava njihov novac, a naplatu i kontrolu, kao i pravo na sve podatke, imaće isključivo Grad Beograd.

– Na ovaj način je prekinuta praksa koja postojala duže od decenije, a koja je nanosila veliku štetu Beogradu, da grad nema kontrolu nad tokom novca koji izdvajaju njegovi građani, već je ona u rukama privatnih firmi i stranih posrednika – objasnio je Šapić.

A za koliko su tačno karte sada jeftinije i šta je još sve drugačije? Uporedili smo stari i novi sistem, kako po ceni, tako i po tarifama i zonama, načinu kontrole putnika… i evo šta je sada sve drugačije.

Tarife i zone

Stari sistem delio je Beograd na četiri zone javnog prevoza, u okviru kojih je postojalo čak sedam različitih tarifa po kojima su građanima naplaćivane karte. „Beograd plus“ ima dve zone (A i B) i samo dve tarife, za vožnju u A ili B zoni, dok druga tarifa podrazumeva mogućnost vožnje na teritoriji celog Beograda (obe zone).

Zona A obuhvata teritorije gradskih opština: Novi Beograd, Zemun, Stari grad, Savski venac, Voždovac, Čukarica, Vračar, Rakovica, Palilula, Zvezdara, Surčin i Grocka (severno od puta 347 Vrčin – Zaklopača)

Zona B obuhvata teritprije gradskih opština: Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Barajevo, Sopot i Grocka (južno od puta 347 Vrčin – Zaklopača)

Jeftinije karate

Kada su u pitanju cene karata, ključna razlika između starog i novog sistema javnog prevoza predstavlja to što su one višestruko umanjene u odnosu na raniji period. Nove cene karata, napominju iz gradske vlasti, toliko su jeftinije da se ne mogu nazvati čak ni ekonomskim. A zašto je to tako? Čelnici grada kažu da cilj koji se želi postići novim cenovnikom nije zarada, već vraćanje poverenja Beograđana u njihov grad, čiji je javni prevoz duže od tri decenije bio degradiran.

Karta za 90 minuta vožnje

Ranije je karata za vožnju od 90 minuta koštala 89 dinara, dok je po novom sistemu njena cena 50 dinara, za vožnju u zoni A ili B, a ukoliko građani budu želeli da se za 90 minuta voze u obe zone, za to će izdvojiti 100 dinara.

Dnevna karta

Cenovni raspon dnevnih karata, u zavisnosti od tarifa, u starom sistemu kretao se od 150 do 750 dinara, dok u novom sistemu cena dnevne karte za zone A i B iznosi 120 dinara, a za obe zone 150. To znači da se sada možete voziti ceo dan na teritoriji čitavog grada i platiti kartu čak pet puta manje nego u prethodnom sistemu.

Nedeljna karta

Nedeljna karta u prethodnom sistemu nije postojala, a cena petodnevne karte iznosila je 1.000 dinara, dok je za vožnju na teritoriji celog grada bila 2.390. dinara. Sada cene nedeljne karte iznosi 800 dinara za A i B zonu, a 1.000 dinara za ceo grad.

Mesečna karta

Za vreme „Bus plusa“ cenovni raspon mesečnih karata kretao se od 3.275 do 4.990 dinara u zavisnosti od zone i tarife. Ovaj komplikovani način određivanja cena zamenjen je novim, uz značajno umanjenje, tako da po novom sistemu cena mesečne karte za zone A i B iznosi 2.200 dinara, dok je za zonu C (A+B) ona 3.300 dinara.

Kako je gradonačelnik Šapić najavio, sve firme sa više od pet zaposlenih, dobiće mogućnost da, ukoliko se odluče da svojim radnicima umesto novca uplaćuju karte za javni prevoz, dobiju dodatni popust na ovu cenu mesečnih karata.

Godišnje karte

Godišnje karte koštale su od 32.890 do do 54.890, dok su u novom sistemu za zone A i B 24.000 dinara, a za ceo grad 36.000, dok povlašćene kategorije plaćaju 11.000 godišnju kartu za vožnju po teritoriji celog grada.

Povlašćenje kategorije

U starom sistemu postojalo je 13 povlašćenih kategorija stanovništva, ali su se cene karata razlikovale (1.090 – 2.450 dinara). U novom sistemu sve ove kategorije ostaju u statusu povlašćenih, ali cena mesečne karte za sve iznosi 1.000 dinara, dok je za učenike srednjih škola, koji su ranije plaćani 1.090 dinara, javni prevoz sada potpuno besplatan.

Besplatna kartica za starije od 65

Takođe, građani stariji od 65 godina ranije su plaćali godišnju cenu karte od 407 dinara i morali su svoju kartu da obnavljaju svake godine. Sada je za njih javni prevoz potpuno besplatan, a grad im je obezbedio besplatnu karticu koja će važiti doživotno i koju mogu preuzeti na bilo kom šalteru Grada Beograda, koji su raspoređeni po svim opštinama.

Besplatan noćni prevoz

Još jedna olakšica za sve Beograđane jeste potpuno besplatan noćni prevoz, za koji je ranije cena vožnje iznosila 150 dinara.

Način kupovine karata

U starom sistemu javnog prevoza karte su mogle da se kupe i dopunjuju na trafikama, a onda su građani morali da ih očitavaju na validatorima koji su bili raspoređeni po autobusima. Oni međutim često nisu radili. Takođe, bilo je moguće kupiti ih i kod vozača, ali ni ovaj način kupovine često nije funkcionisao. Mogle su se kupiti još i na prodajnim mestima, putem internet portala i platnom karticom (isključivo Mastercard).

Uvođenjem novog sistema, Beograđanima je kupovina karata za javni prevoz pojednostavljenja. Kartu svako može kupiti putem SMS poruke, tako što se određeni tekst poruke, a koji zavisi od toga kakva vam je karta potrebna, pošalje na broj 9011. Tekst poruke zavisiti od toga kojom zonom putujete (A, B ili C) i za koji period želite da vam karta traje. Primera radi, ukoliko želite da koristite prevoz 90 minuta, ukucaćete A90 i poslati na broj 9011.

Ko želi da ima kartu u papirnom obliku može je kupiti na nekom od 10 prodajnih mesta JKP „Naplata i prevozne usluge“. Gradonačelnik je najavio da će u narednom periodu svi građani karte moći da kupe i na određenom broju trafika, kao i preko aplikacije čija je izrada u toku.

Ono što u novom sistemu ne postoji jesu validatori u vozilima javnog prevoza. Putnici više nisu u obavezi da svoje karte validiraju i tako stvaraju gužvu pri samom ulasku u autobus. Takođe, nema više ni onoga da putnici moraju da ulaze na prva (u većim autobusima i zadnja), a izlaze na sva ostala vrata, pravilo zbog kojeg su Beograđani najviše negodovali.

Kontrola i naplata kazni

U starom sistemu javnog prevoza kontrolu karata obavljala su lica koja su radila za privatnu firmu „Kentkart“, a koja nisu bila u statusu ovlašćenih lica, već su građanima mogli jedino da, uz njihov pristanak, izdaju kaznenu kartu. Ukoliko pak neko ne bi pristao da plati kaznenu kartu, oni su zaustavljali vozilo javnog prevoza, a svi putnici su čekali dolazak komunalnih milicionara, koji su imali ovlašćenje da izdaju prekršajni nalog.

U „Beograd plus“ sistemu jedino ovlašćeno lice koje će moći da vrši kontrolu karata jeste komunalni milicionar ili „Beogradski lični”, odnosno „Beli“. Njima putnik pokazuje povratnu poruku, ukoliko je kartu kupio putem SMS poruke, ili papirnu kartu, odnosno karticu za javni prevoz. Od putnika kome je uručen nalog za plaćanje posebne karte, ne zahteva se da napusti prevoz, već nastavlja nesmetanu vožnju. Takođe, cena kaznene karte je prepolovljena. U starom sistemu kazna je iznosila 10.000 dinara. U novom je 5.000 dinara, a ukoliko je osoba kome je izdata plati u roku od osam dana, ona iznosi 2.500 dinara.

 

Šapić: Verujem u Beograđane

Gradonačelnik Beograda nedavno se osvrnuo i na objave u kojima se praktično propagirala krađu prilikom kupovine putem SMS poruke.

 

– Grad je protiv krađa pripremio mere tako da će svaka SMS poruka imati svoj jedinstveni broj koji će „Beli”, koji je od sada jedino ovlašćeno službeno lice za kontrolu karata, ukucati i nakon toga dobiti kontrolnu poruku na telefonu osobe koja ju je poslala. Ako ne stigne kontrolna poruka, to znači da je falsifikat i da je stigla sa druge strane. Sramota je da se propagira bilo koja vrsta krađe, kao i podmetačine – rekao je gradonačelnik nedavno.

On je poručio građanima da je Grad učinio sve da se krađe svedu na minimum i da ih čak uopšte ne bude.

– Duboko verujem da su Beograđani savesni i da ćemo ovim značajnim umanjenjem cena karata vratiti poverenje građana u svoj grad. Prvo, treba da znaju gde zaista odlazi novac, drugo – da prevoz bude zaista maksimalno pristupačan svim građanima i jednostavniji, te da nas onda zaista bude sramota ako ne platimo kartu. Potpuno sam siguran da kada sistem zaživi, neće biti potrebe za nekim vidom represije i kontrole i da će biti najnormalnije da svi kupuju kartu. Verujem u Beograđane, a takođe verujem i da će sistem koji smo uspostavili biti zaista efikasan – zaključio je prvi čovek Beograda.

 

 

Tagovi

Pročitajte još: