Šta je sve planirano u okviru kompleksa Železničke stanice Novi Beograd?

Preduzeće Infrastruktura železnice Srbije podnelo je Ministarstvu zaštite životne sredine Zahtev za odlučivanje o potrebi izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta: Fazna izgradnja II faze kompleksa železničke stanice Novi Beograd.

Projekat obuhvata izgradnju novog staničnog objekta sa vestibilom i pristupnim trgom stanice. Reč je o lokaciji železničke stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu, prenosi eKapija. Ukupna površina II faze izgradnje kompleksa Železničke stanice Novi Beograd – nove zgrade, trga i vestibila (predvorja) obuhvata okvirnu površinu od 17.000 metara kvadratnih. Glavni objekat Železničke stanice je planiran uz novoplaniranu ulicu Nova 1. Železnička zgrada biće, dodaje se, orijentisana prema staničnom trgu ka Ulici Milutina Milankovića, odakle se očekuje pristup najvećeg broja korisnika.

„Objekat je spratnosti Po+P+2+Ps, a kao sastavni deo objekta iznad ulazne partije nalazi se konzolna nadstrešnica koja udopunjuje komfor u korišćenju staničnog trga. U višeetažnom staničnom holu nalaze se komplementarne funkcije okrenute korisnicima, kao što su informacije, prodaja karata, toaleti, garderobe i kafei. U krovu iznad višeetažnog staničnog hola planira se staklena lanterna, koja zenitalnim osvetljenjem uvodi neophodno svetlo, ali i doprinosi utisku da je hol prirodni nastavak trga i javnog prostora“, piše u dokumentu.

Spratovi su, kako se dodaje, rezervisani u najvećem delu za poslovne funkcije železničke infrastrukture. Prvi sprat je rezervisan za potrebe ekspedicije i službi i ima direktnu vezu sa železničkim peronima. Na drugom spratu je projektovan komandni centar sa vizuelnom vezom ka peronima, kao i kompjuterski centar.

Povučeni sprat sa, kako se navodi, „atraktivnim vizurama ka trgu“ biće rezervisan za javne sadržaje kao što su sala za skupove i restoran sa terasom i krovnom baštom prema staničnom trgu.

Za potrebe smeštanja tehnike i stacionarnog saobraćaja za zaposlene, projektovana je podzemna etaža.

Projektom je predložena dimenzija podzemne garaže sa ukupno 69 PM, ali je potrebno predvideti i moguću fazu proširenja garaže ispod čitavog staničnog trga, do Ulice Milutina Milankovića (orijentaciono, dodatnih 100 PM).

Za stanični trg, kako se navodi u dokumentu, predlaže se zastor kamenih ploča „koji prati logiku, principe i visok standard uređenja celine ovog novobeogradskog bloka.“

„Planira se različita oprema za oblikovanje prostora, klupe, kandelabri, informativni elementi uređenja i opreme, kao i vodene i zelene površiname (prostrano dimenzionisane žardinjere za zasade visokog zelenila). Logika tretmana parternog zastora trga nastavlja se i u samom objektu“, navodi se.

Vestibil stanične zgrade planiran je kao zatvoreni grejani prostor ispod postojeće konstrukcije železničkog mosta.

„Koncipiran je kao zasebna konstrukcija dilatirana u odnosu na konstrukciju mosta, uz posebnu pažnju kada je u pitanju način povezivanja novoprojektovane strukture sa postojećom. Kako bi se ostvarila maksimalna korisna visina, imajući u vidu kompleksne zatečene uslove, prizemlje vestibila se planira na osnovnoj koti 75.0 mnv. Vestibil predstavlja funkcionalni nastavak glavne zgrade i staničnog hola. Direktni ulaz u vestibil ostvaren je iz novoprojektovane sekundarne pristupne ulice, koja se izdvaja iz Ulice Antifašističke borbe“, navedeno je.

Od pratećih sadržaja za putnike u holu ispod železničkog mosta planirane su čekaonice, poslovni lokali, kafei, javni toaleti i sl.

Podsetimo, u oktobru je tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić sa direktorom kineske kompanije Shandong za Evropu Vei Jimingom potpisao ugovor o izgradnji kompleksa železničke stanice na Novom Beogradu sa rekonstrukcijom mostovske konstrukcije.

Vrednost ugovora je, kako je tada naveo, 138 miliona evra, od čega će 70 miliona biti izdvojeno za izgradnju nove stanice, a blizu 40 miliona za rekonstrukciju mostovske konstrukcije. Nije precizirano na šta će biti utrošeno ostalih oko 28 miliona evra.

Inače, deo sadržaja na ovoj stanici sređen je u toku izgradnje pruge za velike brzine od Beograda do Novog Sada, tada su rekonstruisani koloseci i peroni i izgrađene su nadstrešnice, a u međuvremenu su urađeni i dodatni sadržaji ispod peronskog dela.

Navedeno je i da će Shandong početi radove najkasnije početkom sledeće godine, a stanica će „biti gotova do decembra 2026. godine“.

Tagovi

Pročitajte još: