Auto-put kroz Beograd, deo od od petlje Beograd, preko Mostara, do Bubanj Potoka, novom uredbom Vlade Srbije pretvoren je u gradsku saobraćajnicu. Otkako je objavljena ova vest, osim evidentne gužve i zastoja, mnogi vozači su, jednostavno, zbunjeni.
Ovo je sada državni put II B reda, odnosno državni put najniže kategorije, što povlači sa sobom niz izmena propisa: na primer, ograničenje brzine na 80 km/h, uz dozvoljeno kretanje pešaka, bicikala i mopeda kao i traktora, radnih mašina i ostalih sporih vozila.
Kako je ranije na Tviteru napisao stručnjak za saobraćaj Damir Okanović, sada će biti dozvoljeno i zaustavljanje i parkiranje na kolovozu, kao i prelazak pešaka preko kolovoza. Istovremeno, dozvoljeno je i crtanje pešačkih prelaza, a pravno je moguće i skidanje odbojnih ograda.
„Ovo nije kategorisano ni kao moto-put, a morao bi po kategorizaciji vlade. Teško je uvesti to u grad, jer ovu deonicu mnogi koriste za dolazak i odlazak sa posla. Ako je maksimalna brzina 100 km/h, onda bi izgubio suštinu. Motoput služi da se obezbedi brz prolaz vozila, ali tako da ne bude opterećen lokalnim kretanjima“, za Prvu TV Milan Božović, stručnjak za saobraćaj.
Velika nepoznanica za vozače sada je zaustavna traka, a Božović objašnjava da je ona i dalje odvojena punom linijom od preostale dve trake, a vozačima je zabranjeno da preko nje pređu.
„Ona nije izgubila svoju funkciju. Možemo da je zovemo zaustavna traka na putu B reda, ili da je ne zovemo nikako, ali je odvojena punom linijom od druge dve“, naglašava Božović.
Takođe, nedavno su i trotineti dobili saglasnost za upotrebu u saobraćaju, a Božović ističe da bi, u teoriji, mogli da prolaze ovom deonicom, ali da će se verovatno uraditi procene i onda projektnim zadatkom zaustavna traka može da se pretvori u žutu, ili da je svi koriste, i tako dalje.
Što se tiče pešaka, kaže da je regularno sada postaviti pešačke prelaze, ali da se to verovatno neće desiti, već je verovatnije da će se predložiti rešenje koje podrazumeva pasarelu – podzemni ili nadzemni prolaz. „Ako se uvedu pešaci u nivou, opet će biti ometanja saobraćaja i velikih gužvi, a to nije cilj“, zaključuje Božović.