UREĐENjE poslednjih 400 metara brze saobraćajnice od Novog Beograda do Surčina polako se privodi kraju, a radnici u tri smene finiširaju putni pravac koji predstavlja i početnu deonicu auto-puta „Miloš Veliki“. Dužina magistrale koja će značajno uticati na poboljšanje protoka saobraćaja je 7,9 kilometara i predviđena je za maksimalnu brzinu od 80 kilometara na sat.
Prilazeći kružnom toku koji spaja novoizgrađenu saobraćajnicu sa Vojvođanskom može se videti da je kompletna operativa kineske firme China communications construction company (CCCC) u pogonu, ali i veliki broj građevinskih mašina privodi poslednje finese kraju pred svečano otvaranje, zakazano za sutra. Iako je bilo zastoja u otkupu poslednjih kuća uz Vodovodsku ulicu, ti problemi su prebrođeni. Početkom marta srušen je i poslednji objekat koji je kočio završetak kompleksnog projekta, nakon čega se udarnički krenulo u savladavanje preostalih 400 metara.
– Radnici poslednje tri nedelje rade zaista punim kapacitetima, na terenu je pola naših i pola kineskih ljudi, njih 150 i 100 mašina – priča za „Novosti“ odgovorni izvođač radova na deonici Novi Beograd-Surčin Nemanja Mutić. – Ovaj završni segment se zbog nerešenih imovinsko-pravnih odnosa malo odužio, ali će se to sve zaboraviti kada prekosutra prvi automobili prođu ovim pravcem. Mislim da će biti izuzetno značajan za sve građane Novog Beograda, Surčina i Zemuna i da će mnogo skratiti vreme putovanja prema zapadnoj Srbiji, do Čačka će se odavde stizati za sat vremena.
Mutić objašnjava da radnici tenutno pripremaju trotoare za asfaltiranje, što će danas biti obavljeno, radi se i hortikulturno uređenje razdelnog ostrva, a danas i sutra biće postavljeni i stubovi javne rasvete.
– Koliko je ovo kompleksan projekat, pokazuje podatak da smo u izgradnju puta ugradili 300.000 kubika drobnih kamenih agregata i 1.400.000 kubika peska u nasipu – kaže Mutić.
Širina trotoara biće 2,2 metra, dok razdelno ostrvo od pet metara odvaja levu i desnu stranu kolovoza. Tu će biti postavljene i zaštitne, odbojne ograde, kako bi se bezbednost svih učesnika u saobraćaju povećala na maksimalan nivo.
– Biciklističke staze kreću od uklapanja sa ulicom Jurija Gagarina, koja će se raditi u budućnosti – ističe naš sagovornik. – Trake su široke po 3,5 metara i biće tri sa obe strane, a urađena su i dva nadvožnjaka i tri mosta. Na saobraćajnici postoje tri raskrsnice u nivou, koje će biti obeležene semaforskom signalizacijom. Na 7,5 kilometara koji su već završeni, u naredna dva dana postavljamo table na portalne nosače i na levoj strani završavamo drugi sloj horizontalne signalizacije. Na kraju će se sve oprati, kako bi put čist dočekao prva vozila. Građani koji žive u Vinogradskoj ulici zaista su zadovoljni, iako se čuje buka mašina navijaju da se sve što pre završi, pošto je ta ulica ranije bila preopterećena. Srećan sam što je sve na samom kraju.
Radovi na brzoj saobraćajnici, koja prolazi kroz naseljeno područe, počeli su u martu 2021. godine i koštaju 70,5 miliona dolara. Uređenje ovog pravca kompletno je finansirano iz budžeta Srbije. Takođe, u sklopu ovih radova, završava se i kanalizaciona mreža za sve građane koji žive blizu puta, u Vinogradskoj ulici. Ona će postati slepa, ali će dobiti izlaz na „Miloš Veliki“.
– Pozdravljam uređenje ovog puta, značiće svima koji žive u ovom delu – istakla je jedna od sugrađanki za „Novosti“. – Svakog dana sa terase pratimo kako napreduju radovi, vidi se da majstori rade punom parom. Zaista se sve maksimalno ubrzalo. Preko ove saobraćajnice lakše ćemo se uključivati na Obilaznicu i auto-put.
Vredni srpski i kineski radnici zajedničkim snagama završavaju poslednje detalje pred puštanje u saobraćaj, pa rade u tri smene.
– Zajedničkim snagama posao privodimo kraju, kineski majstori nam mnogo pomažu – kaže Nikola, jedan od građevinaca. – Ivičnjaci su skoro gotovi, priključak na kružni tok na Novom Beogradu takođe, još da se sredi bilje i rastinje. Kvalitet radova je zaista dobar, sve je urađeno po propisima.
U okviru projekta izgrađena je i petlja Surčin 1, koja će voditi do centra opštine, ali i do novog nacionalnog stadiona. Zbog toga se ova saobraćajnica po važnosti i gustini saobraćaja u budućnosti već naziva novom Autokomandom.
NA RED DOLAZI I PETLjA JAKOVO
KAKO je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić nekoliko puta najavio, posle izgradnje brze saobraćajnice od Surčina do Novog Beograda, radnici bi trebalo da završe i petlju Jakovo. To će omogućiti da oko 40.000 građana Donjeg Srema konačno dobije izlaz na auto-put, a radovi o kojima su „Novosti“ pisale trebalo bi da koštaju 3,5 miliona evra.
KORITO SAVE I RUŠENjE
TOKOM izgradnje ovog putnog pravca majstori su nailazili na razne probleme, ali se dva posebno izdvajaju.
– Deonica je u široj zoni korita reke Save i njen nivo je u ovom delu veliki – ističe Nemanja Mutić. – Dosta vremena smo izgubili na borbu sa vodom, ali morali smo da radimo i u tim uslovima. Drugi problem je svakako poslednji kilometar puta, koji se nalazi u gradskoj zoni i gde smo morali da rušimo kuće.
OBLILAZNICA ZA DVA MESECA
RADOVI na Sektoru 6 Obilaznice oko Beograda biće gotovi do 1. juna, kada će ona biti puštena za saobraćaj. Uređenje prstena oko prestonice počelo je još devedesetih godina prošlog veka, ali su ratovi i sankcije usporili njen završetak. Završetkom Obilaznice do petlje „Bubanj potok“ tranzitni saobraćaj neće više ići preko mosta „Gazela“, koji će dobiti i žutu traku za autobuse.