NASTAVAK građevinskih radova na autobuskoj stanici u Bloku 42 zvanično je počeo prošlog ponedeljka.
Reporteri „Novosti“ juče su obišli gradilište na Novom Beogradu i zatekli desetak radnika koji su uglavnom radili na mestu budućih dolaznih perona. Kako bi se stanica do januara sledeće godine osposobila za prijem i otpremu putnika i vozila, BAS je dobio kredit iz republičkog Fonda za razvoj od 915 miliona dinara.
Radnike smo zatekli kako šaluju manje površine, budući da su prethodnih dana očišćeni trava i korov koji se nataložio na ovom prostoru. Sunce je juče toliko pržilo da je svaki rad, a pogotovu putarski, bio neverovatno težak. Ipak, ovde će, kažu majstori, uskoro vrveti kao u košnici. Na ulazu u prostor raspoređeno je nekoliko čuvara.
– Mora tako, pošto projekat treba da se završi do januara i svi delovi stanice da se presele sa sadašnje lokacije – kaže za „Novosti“ gradski menadžer Miroslav Čučković. – Bio sam pre tri dana na gradilištu, bilo je radnika, sve je krenulo, ali su velike vrućine, posebno juče i prekjuče. Skoro je nemoguće raditi u tim uslovima. Kažu da se beton stegne čim ga mikser istrese, a potrebno je završiti betonažu dolaznih i odlaznih perona, kao i platoa. Dakle, cilj je da se operativni deo osposobi do januara. U ovom talasu investiranja u autobusku stanicu neće biti završena i stanična zgrada, to ostaje za kasnije, a putnicima će na raspolaganju biti već izgrađen aneks. Od četvrtka bi trebalo da se krene u jaču ofanzivu, a kako bi sve bilo spremno na vreme potrebno je 100 radnika i veći broj mašina.
Aneks, koji je izgrađen poodavno i predstavlja toplu vezu buduće autobuske i železničke stanice, sada će, do izgradnje zgrade, poslužiti kao privremena šalter-sala, čekaonica, kafeterija, prostor sa toaletima i kao službene prostorije za zaposlene na BAS. Prostor oko parcele takođe deluje malo zapušteno, pa će i to s vremenom biti potrebno očistiti. Grad je svoj deo posla odavno obavio, ostalo je da se uradi jedna mala saobraćajnica, koja će biti gotova uporedo sa ovim radovima.
Šest godina posle polaganja kamena temeljca, pa odlaganja rokova, potpune obustave, praćene nepotpunim informacijama i razlozima za prekid, glavno autobusko čvorište, prema najavi gradonačelnika Aleksandra Šapića, biće završeno početkom 2024. Ugovor o gradnji stanice potpisan je između BAS i Grada 2017, kamen-temeljac je postavljen 2018, dok su radovi započeli godinu dana kasnije. Za izgradnju stanice BAS je uzeo 12 miliona evra kredita, a ostatak je trebalo da finansira iz sopstvenih sredstava. Ipak, tokom godina troškovi izgradnje su porasli, pa su se pojavili i dugovi. Prema dostupnim informacijama, do sada je uloženo oko 20 miliona evra.
Biće 65 perona
PLANOM autobuske stanice obuhvaćeno je oko 22,2 hektara između ulica Jurija Gagarina, Marka Hristića, Đorđa Stanojevića, planirane Nove 1 i Antifašističke borbe. Kompleks sa čak 65 perona prostiraće se na 9,2 hektara, na kojima će biti podignuta ukupno 144.504 kvadratna metra. Mreža saobraćajnica sa aneksom od 3.000 kvadrata zauzeće 9,5 hektara.
– Konačno smo nakon šest godina, a godinu dana otkada sam ja na ovom mestu, raspetljali Gordijev čvor oko izgradnje nove autobuske stanice i očekujem da se od ponedeljka nastave radovi koji su stali – istakao je Šapić prošle nedelje. – U roku od šest meseci autobuska stanica će se konačno i potpuno premestiti na Novi Beograd. Imali smo teških godinu dana, mnogo teških razgovora. U jednom momentu sam im najavio, kao što sam tada obavestio i javnost, da sam čak spreman da sve ugovore raskinem i da krenemo ako treba iz početka, ali da novih pet godina nećemo čekati.