Kako će izgledati nastava od 1. septembra? Škole na Novom Beogradu dobile smernice

Na pitanje da li su zaprećene kazne za nepoštovanje ovih smernica portparolka USPRS kaže da za tako nešto nije čula, ali čak i da jesu, da ne bi postojao način za kontrolisanje

Ministarstvo prosvete uputilo je vaspitno-obrazovnim ustanovama smernice kojima bi trebalo da se vode početkom nove školske godine. Kako su naveli, smernice su prosleđene zbog tragedija koje su se dogodile u OŠ „Vladislav Ribnikar“ i Mladenovcu, a fokus se stavlja na solidarnost, poštovanje i unapređenje vaspitnog rada.

Prema tim smernicama, prvog nastavnog dana organizovaće se razgovori sa učenicima kako bi se upoznali sa planom rada, a pokrenuće se zajednički razgovori sa svim akterima školskog života. Tokom prve nastavne nedelje organizovaće se tematska nastava, sa radionicama i drugim aktivnostima usmerenim ka negovanju empatije, vrednostima međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti. Druge nastavne nedelje predviđeno je da nastavnici sprovode inicijalno procenjivanje u okviru pojedinačnih predmeta i u skladu sa njima vrše dalje planiranje obrazovno-vaspitnog rada.

Škole su u obavezi da godišnjim planom rada predvide samovrednovanje u prvom polugodištu rada škole u oblastima kvaliteta – Podrška učenicima i Etos (opšta atmosfera u školi – tolerancija, osećaj zajedništva, dobri međuljudski odnosi, osećaj bezbednosti i slično), kako bi se akcioni plan unapređivanja Podrške učenicima i Etosa realizovao tokom drugog polugodišta. Smernicama je predviđeno da se tokom septembra sprovedu procene adaptacije za učenike petog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole na novu sredinu, kao i mere podrške nastavnicima i učenicima. Predviđena je nova slobodna aktivnost za učenike od petog do osmog razreda osnovnih škola – Vrline i vrednosti kao životni kompas, dok će se u srednjim školama posebna pažnja usmeriti na izborne programe kojima će se podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti.

Takođe, do kraja prvog polugodišta, škole će zajedno sa učenicima i roditeljima kreirati identitet i moto škole tako što će definisati zajedničke vrednosti i očekivana ponašanja koje su u skladu sa utvrđenim identitetom.

Unija sindikata prosvetnih radnika: Mora da se stane na put govoru mržnje

Portparolka Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, Vesna Jerotijević, kaže za Telegraf.rs da nove smernice u praksi gotovo ništa neće promeniti.  Kako navodi, škola je oduvek bila mesto u kom se radilo na moralnim vrednostima i vrlinama, ali i jedini bastion odbrane istih.

– One ne upućuju ni na šta konkretno, nemamo konkretna uputstva, to su neki termini koji lepo zvuče, a u praksi na početku školske godine ne znači ništa. Naglasak je na tome da se razvijaju moralne vrednosti, društvene, solidarne i socijalizacija. Sada ćete umesto u okruženju u kom deca rastu i u kom su prisutni 24 sata dnevno, u školi da razvijate, to se razvija u porodici, društvu, medijima i društvenim mrežama i to nigde nemate. Ne možete to da razvijete u školi. Jedno demokratsko društvo treba da teži tim vrednostima i vrlinama. Čemu je obrazovni sistem od Dositeja do danas težio? Škola je oduvek težila tim vrednostima, ona je jedini bastion odbrane tih vrlina i oduvek se težilo da se one neguju kroz svaki predmet. Nije dovoljno samo razvijati ih u školi – objašnjava ona.

Ona dodaje i da je najbitnije iskoreniti govor mržnje, kao i da se to nažalost ne može učiniti samo u školi za vreme 8 časova koje deca provedu u njoj.

– Svakodnevno je prisutan govor mržnje na društvenim mrežama, na televiziji, on je postao opšte prihvatljiv. Ako deca rastu i razvijaju se u takvom okruženju to im postaje deo svakodnevnice. I sad vi u školi za 4-5 sati treba da to promenite, u školi nijedan prosvetni radnik nema takav odnos sa đacima. Možda đaci imaju sa svojim vršnjacima jer su to pokupili negde drugde, ali u školi to nisu naučili. Roditelji su skloni da veruju da te vrednosti počinju i završavaju se u školi, ali rad na sebi traje ceo život – pojašnjava Jerotijević.

Na pitanje da li su zaprećene kazne za nepoštovanje ovih smernica portparolka USPRS kaže da za tako nešto nije čula, ali čak i da jesu, da ne bi postojao način za kontrolisanje.

– Nisam upoznata sa time da li su zaprećene kazne, ali i da jesu verovatno se odnose na pojedinca i na ustanovu, ali ko će to da proveri?Kada nešto ne možete da proverite kako ćete da ga sankcionišete? – pita naša sagovornica.

Da razred bude jedna porodica

Predsednik Foruma srednjih stručnih škola sa druge strane, navodi za naš portal da nove smernice mogu da donesu samo dobro, kao i da razred treba da funkcioniše kao jedna porodica.

– U redu je potencirati vrline i vrednosti u školi. To podrazumeva formiranje zajedništva u odeljenju kao porodice, ako postoji problem u redu je da se uključe i roditelji i psiholog i pedagog. Nastavnike treba informsati putem seminara, predavanja… Ključ je u razrednim starešinama i nastavnicima, tim ljudima treba povećati platu. Nikada nije čitavo odeljenje problematično, ali treba napraviti porodičnu atmosferu, da se deca poštuju. Da se čestitaju rođendani, slavlja međusobno, verujem da nastavnici to hoće i žele – kaže naš sagovornik.

Antić naglašava da bi roditelji trebalo da prihvate odluku nastavnika kada su ocene u pitanju, a deca da shvate da nijedan nastavnik ne ocenjuje da bi bio strog, već da bi učenici naučili nešto i bili spremniji.

– Nasilje postoji i uvek će postojati, ali svi moraju da se trude, od roditelja preko nastavnika do nastavnika. Roditelji moraju da shvate da će deci svaki predmet koristiti i da niko ne daje ocenu da bi bio strog, već ocenjuju znanje. Potrebno je da se ne mešaju i da sarađuju sa školama – navodi.

On potvrđuje da nije čuo da su zaprećene ikakve kazne za nepoštovanje novih smernica, ali dodaje da bi trebalo pojačati kontrolu ustanova.

– Ako inspekcija utvrdi da neko u školi ne radi, treba da budu kažnjeni, ali još uvek nije definisano kakve kazne će biti u pitanju – zaključuje Antić za naš portal.

Tagovi

Pročitajte još: