Saobraćajni institut CIP dobio je pre tri dana posao projektovanja pešačko-biciklističke veze između Ulice omladinskih brigada i Ade Ciganlije na tenderu koji je novembra prošle godine raspisala Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda. Procenjena vrednost javne nabavke bila je 125 miliona dinara bez PDV-a, a CIP kao jedini učesnik na tenderu ponudio je 106,39 miliona dinara bez PDV-a i dodeljen mu je ugovor te vrednosti za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju budućeg mosta.
Projektant ima rok od 765 dana da, između ostalog, dostavi idejno rešenje, lokacijske uslove, idejni projekat, projekat za građevinsku dozvolu i rešenje o građevinskoj dozvoli, što znači da gradnja mosta, u najboljem slučaju, može da počne za dve godine, na proleće 2026.
Dužina budućeg mosta, prioritetnog gradskog projekta za koji je Plan detaljne regulacije (PDR) usvojen početkom prošle godine u parlamentu prestonice, biće 520 metara. Širina puta je oko šest metara od kojih su tri metra rezervisana za biciklističku traku i isto toliko predviđeno je za pešački koridor. Osim biciklista i pešaka, planiran je i za kretanje lakih ekoloških vozila na električni pogon – trotineti i skejtovi, ali ne i za kolski saobraćaj. Pristupne rampe toj novoj vezi između Bloka 70 i Ade Ciganlije biće iste širine kao budući most koji će povezati Novi Beograd i Čukaricu. Po formi i konstrukciji treba da bude elegantan, lak i ekonomičan, samo su neki detalji navedeni u tenderskoj dokumentaciji.
U njoj piše i da bi prilikom projektovanja i izgradnje mosta trebalo voditi računa da zona intervencije mosta ne ugrozi postojeću vegetaciju i zone zaštite. On treba da se uklopi u „jedinstveni kontekst akvatorije reke Save, prirodnih vrednosti Ade Ciganlije i priobalnog keja novobeogradskih blokova”.
– Oblikovanje mostovske konstrukcije i njegovih elemenata uraditi pažljivo u skladu sa njegovim značajem siluete i vizuelnog identiteta grada. Oblikovanje, visine arhitektonskih i konstruktivnih elemenata, materijal zaštitne ograde i osvetljenje definisati u saradnji sa Zavodom za zaštitu prirode kako bi se planiralo rešenje mosta koje ne ugrožava koridor zaštićene vrste „malog vranca” – navedeno je u dokumentaciji u kojoj se dodaje i to da je svrha realizacije pešačko-biciklističke veze promovisanje urbane mobilnosti i povezivanje zelenih i rekreativnih zona grada sa stambenim delovima, a posebno Novog Beograda i Ade Ciganlije.
Takvo niti slična objašnjenja nisu pila vodu za brojne građane Novog Beograda koji se protive izgradnji mosta. Više od 10.000 ljudi potpisalo je peticiju zahtevajući da se obustavi taj projekat i javni novac preusmeri u izgradnju biciklističko-pešačke infrastrukture koja bi povezala savske blokove sa gradom na levoj obali Save. Most, tvrde, nije prioritet žitelja blokova, njegova izgradnja bi trajno narušila izgled i ambijent tog dela Novog Beograda koji je primer planske i humane gradnje. Taj prelaz proizveo bi veći priliv kolskog saobraćaja, a sa njim i veće zagađenje. Sredstva za most građani okupljeni oko Udruženja „Blok 70 i 70a – Zajednička akcija” usmerili bi u obnovu doma zdravlja, proširenje kapaciteta škola i vrtića…
Nesuđena pozicija za Stari savski most
Na poziciji Blok 70 – Ada Ciganlija najpre je trebalo da se nađe Stari savski most iz Savskog amfiteatra koji je predviđen za uklanjanje zbog izgradnje većeg mosta na istoj poziciji u „Beogradu na vodi”. Čak je u zaključku analize lokacija za izmeštanje Starog savskog mosta Saobraćajnog instituta CIP bilo navedeno da je njegovo premeštanje na lokaciju Ada Ciganlija – Novi Beograd sa tehničke strane izvodljivo, ali da treba uzeti u obzir ekonomsku isplativost i vizuelni efekat takvog premeštanja.
– Tehnički je ispravnije razmotriti izgradnju novog pešačko-biciklističkog mosta, izvedenog kao elegantna, laka i optimalna konstrukcija – pisalo je u nacrtu PDR-a za izgradnju pešačko-biciklističkog mosta u produžetku Ulice omladinskih brigada koji je izradio Urbanistički zavod Beograda, a naručila Direkcija za građevinsko zemljište.