Novi stambeno-poslovni kompleks čiji će deo biti kula od 120 metara neće praviti senku, oduzeti dnevno svetlo niti zelene površine i sportske terene prvim komšijama na Bežanijskoj kosi u blizini čijih kuća je planiran „Tempo tauer”. To tvrde arhitekte iz studija „Bureau Cube Partners” koji je izradio Plan detaljne regulacije (PDR) za novobeogradski blok prekoputa „Okova” i SRC „11. april” i idejno rešenje budućeg kompleksa na uzvišenju iznad auto-puta koji će, bez sumnje, biti prostorni orijentir kada se u Beograd stiže sa zapada. Prvobitno plansko rešenje bilo je povod za nezadovoljstvo dela žitelja Bežanijske kose okupljenih oko inicijative „Bežanija ostaje – Kosa prkosi” koji su pretprošle godine, kada je verzija PDR-a sa čak tri kule bila na javnom uvidu, ustali u odbranu tog prostora. PDR kojim je obuhvaćeno 4,92 hektara između Bulevara Arsenija Čarnojevića, kompleksa studentskog sportskog centra i ulica Blagoja Marjanovića Moše i Partizanske avijacije u međuvremenu je izmenjen tako što su prihvaćene primedbe dela nezadovoljnih žitelja Bežanije, navode u „Bureau Cube Partners”-u. Plan je usvojio Privremeni organ grada novembra prošle godine. Ali ni takvim epilogom, sa jednim visokim objektom tik uz zonu auto-puta nije zadovoljan deo Bežanijaca jer ne žele nove kvadrate u svom komšiluku.
Od prvih protesta do danas u tom delu Novog Beograda na osnovu saobraćajnog rešenja iz planskog dokumenta formiran je kružni tok u Ulici partizanske avijacije, benzinska pumpa koja je kao stečena obaveza zadržana u neposrednoj blizini, dok će nedovršeni objekti uz auto-put, teniski tereni, balon-sala i tribine, svi oni u privatnom vlasništvu, biti porušeni da bi na toj lokaciji bio sagrađen „Tempo tauer”. Njegov investitor je „Tempo kompani”.
Na uglu Partizanske avijacije i buduće ulice planski imenovane kao Nova tri, koja se pruža od Partizanske avijacije, paralelno sa auto-putem ka unutrašnjosti bloka, predviđen je stambeno-poslovni kompleks sa kulom od 120 metara koja će biti njegov najviši deo. Od postojećeg fudbalskog terena kompleks će biti odvojen nastavkom saobraćajnice Nova tri.
Ukupna površina „Tempo tauera” biće oko 112.000 kvadratnih metara. Od toga oko 85.000 kvadrata pozicionirano je u nadzemnom delu kompleksa, a oko 27.000 kvadrata u podzemnom delu.
„Tempo tauer” projektovan je na građevinskoj parceli veličine od oko jednog hektara koju će od porodičnih kuća odvojiti buduća saobraćajnica planski označena kao Nova dva koja se pruža od Ulice partizanske avijacije, paralelno sa ulicom Blagoja Marjanovića Moše, ka unutrašnjosti bloka.
– Idejnim arhitektonskim rešenjem je na tako formiranoj građevinskoj parceli, izdeljenoj na pet zona, projektovan „Tempo tauer” sa bazom u središnjem delu i na visini od maksimalna 23 metra. Kula je pozicionirana uz auto-put, niži deo kompleksa, visine od 60 metara, etažno se spušta paralelno sa auto-putem, dok su druga dva dela visine od 28 i 37 metara kaskadno oblikovana ka naseljenom delu bloka i ni na koji način neće biti u konfliktu sa postojećim stambenim objektima. Visoki objekat praktično pripada zoni auto-puta i ne ugrožava jednospratne kuće niti ostatak naselja Bežanijska kosa kako u pogledu zasenčenja, insolacije i potencijala dnevne svetlosti tako ni u pogledu ostvarivanja pogodnosti vizura kojima pojedinačni objekti trenutno raspolažu. Čak i bačena senka koju će u određenim prepodnevnim delovima dana u uslovima tzv. visokog sunca praviti visoki deo objekta, spušta se u pravcu zapada na objekat „Okov” i dalje, kasnije na auto-put – objašnjava Ana Šuman, partnerka i šefica departmana za prostorno i urbanističko planiranje studija „Bureau Cube Partners”.
Ispada da visokog objekta kao da neće biti, a dobićemo zdanje koje nije svojstveno Bežanijskoj kosi?
– Naravno da nije tako. Za stanovnike Bežanijske kose praktično se menja populacioni karakter i potencijal urbane matrice, formiranjem kompleksa u kojem je determinisan trg obogaćen javnim prostorima i sadržajima koji će biti veza sa univerzitetskim sportskim centrom, koji grad razvija i dalje, ispod njega ka Tošinom bunaru, sa nacionalnim odbojkaškim centrom koji se gradi. Planirana je i pešačka pasarela preko auto-puta koja će povezati „SC 11. april” sa južnim područjem Bežanijske kose – ističe Šumanova i dodaje da projektovanim rešenjem gradnja neće, niti može ugroziti železnički tunel.
– U samoj sredini bloka definisana je zona zabranjenih intervencija imenovana kao zaštitna zona tunela, u kojoj nije dozvoljeno sprovoditi nikakve intervencije, a koja se precizno nalazi na po osam metara udaljenosti od postojeće tunelske cevi. Zaštitna zona tunela projektovana je na osnovu uslova preduzeća „Infrastrukture železnice Srbije” i budući kompleks je na bezbednom rastojanju od tog infrastrukturnog objekta koji ima jednu tunelsku cev sa dvokolosečnom prugom, dok se gradnja druge tunelske cevi najavljuje poslednjih tridesetak godina – kaže Šumanova.
Lična karta
– 112.000 kvadratnih metara ukupna površina „Tempo tauera”, od toga oko 85.000 kvadrata je u nadzemnom delu kompleksa, a oko 27.000 kvadrata u podzemnom
– u prizemlju kompleksa biće multifunkcionalni podijum zamišljen kao urbana oaza sa javnim sadržajima i 29 poslovnih i komercijalnih prostora
– na prvoj etaži projektovan je depandans dečje ustanove od oko 2.500 kvadrata
– stambeni delovi kompleksa biće na visini između 30. i 120. metra i razvrstani su u 443 stambene jedinice
– na vrhu kule nalazi se spa centar sa bazenom i panoramski restoran „ruf top”
– garaža kompleksa projektovana je na četiri podzemne etaže sa 710 parking-mesta od kojih je 46 namenjeno osobama sa invaliditetom