Most se neće bušiti niti seći, nego će u jednom komadu da bude skinut sa stubova i premešten na obalu na gradilišni plato gde će biti rastavljen na delove
Rušenje Starog savskog mosta može da počne jer je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo rešenje o njegovom uklanjanju, saznaje „Politika”. Prvog novembra, kako je juče potvrđeno našem listu u Gradskoj upravi, most će biti zatvoren za saobraćaj.
To što su formalnopravno otklonjene sve prepreke za njegovu demontažu kako bi na istom mestu bio podignut novi i veći most ne znači da će ona uslediti sledećeg meseca, već će taj posao najverovatnije startovati naredne godine. Jer, kako saznajemo od inženjera uključenog u izradu tehničke dokumentacije, kako za stari tako i za novi most najpre treba da se obave zahtevni radovi oko stubova postojećeg mosta i na pristupnim saobraćajnicama sa obe strane reke pre nego što u memoriji grada prepoznatljiva zelena lučna konstrukcija bude skinuta i premeštena na obalu na privremeni gradilišni plato – ograđeni prostor između Starog savskog i Brankovog mosta, odnosno između FK „Brodarac” i Save koji se gradi od pre nekoliko meseci.
– Demontaža je vrlo složen posao i obaviće se pažljivo, što znači da se postojeći most neće bušiti niti seći, nego će u jednom komadu da bude skinut sa stubova i premešten na obalu na gradilišni plato gde će biti rastavljen na delove i onda će rekom otploviti do nekog drugog mesta, a gde tačno, ne znam – kaže naš sagovornik i tvrdi da su predati zahtevi za izdavanje građevinske dozvole za novi most i za pristupne saobraćajnice u starom delu grada i na novobeogradskoj strani.
Na levoj obali Save uveliko se radi-gradi gradilišni plato koji je najpre trebalo detaljno ispitati kako bi se utvrdilo da na tom terenu nisu zaostala eksplozivna sredstva iz prethodnih ratova. Slojevi zemlje na tom prostoru su skinuti, tucanik treba da se naspe, a Spomenik žrtvama genocida na Starom sajmištu zaštiti. Kada ceo posao bude završen za 36 meseci, što je rok naveden na gradilišnoj tabli, na kojoj još nema datuma početka radova, postavljenoj bliže Brankovom mostu, ceo taj prostor mora da se vrati u prvobitno stanje jer se „radi i prema uslovima Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i sve mere predostrožnosti biće primenjene”.
Radnik kojeg smo juče zatekli kod gradilišnog platoa kaže da se čeka barža iz Holandije kojom će most biti prevezen do obale i da će sledećeg meseca u ograđenom prostoru biti postavljeni kontejneri za inženjere i radnike koji su angažovani na ovom projektu koji se godinama najavljuje i priprema, a deo javnosti negoduje i protestuje zbog rušenja Starog savskog mosta. Protivnici njegovog uklanjanja osporavaju tvrdnje zagovornika ideje da je obnova postojećeg mosta nemoguća i da veći kapacitet ne bi izdržali drveni šipovi na kojima je on podignut pre osam decenija – 1942.
Krajem 2022. saznali smo da će se Srbija zadužiti za oko 80 miliona evra da bi uklonila postojeći most i podigla novi. Ugovor o tom zajmu osiguranom kod „China Export & Credit Insurance Corporation”-a vlada je potpisala sa grupacijom „BNP Paribas”. Ali, to nije cela suma predviđena za ove namene jer je vrednost posla, projektovanje i izgradnja, 94 miliona evra, a to je iznos koji će biti plaćen izvođaču radova kineskoj kompaniji „Pauer Čajna”. Iz kredita se, kako je predviđeno, finansira maksimalno 85 odsto od ukupne vrednosti posla.
– Ta suma planirana je za demontažu starog i izgradnju novog mosta i za pristupne saobraćajnice u dužini od oko 400 metara, od budućeg kružnog toka u Karađorđevoj ulici do mosta i od mosta do novog kružnog toka na novobeogradskoj strani – precizira inženjer uključen u ovaj infrastrukturni posao.
Projektovanje novog mosta povereno je Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu, „Mostogradnji ing doo”, „Milenijum timu” i „IO Dizajn enterprajzu” iz Beograda. Izvođač radova je kineska kompanija „Pauer Čajna”, a stručni nadzor obavljaće kompanije „Luis Berger Adrija” i „CPM Konsalting”. Investitor je Republika Srbija, a finansijer Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, navedeno je na gradilišnoj tabli. Na toj ličnoj karti projekta izgradnje mosta preko Save koji bi mogao da ponese ime Novi srpski most još su prazna polja koja se odnose na datume izdavanja rešenja o uklanjanju objekta, građevinskim dozvolama za izgradnju novog mosta i za pristupne saobraćajnice. Idejni projekat uradio je Saobraćajni institut CIP na osnovu prvonagrađenog rešenja sa arhitektonskog konkursa za rekonstrukciju mosta iz 2017. Te godine bilo je jasno da postojeći most neće ostati na tom mestu niti da će biti proširen sa po dve trake sa obe strane, zasebne konstrukcije pripojene mostu, što je bilo predviđeno prvobitnim prostornim planom za Beograd na vodi.