Galerija brutalizma: Zbog čega novobeogradski blokovi još uvek inspirišu fotografe

U mnoštvu fotografija brutalističke arhitekture sa svih meridijana, boja, kompozicija i razmera su ovog puta bile smernice za podrobniju analizu.

Od svog nastanka kao nusprodukta pokreta modernizma tokom 50-ih godina prošlog veka pa sve do danas, brutalističke zgrade, u arhitektonskom diskursu, ostaju popularna tema za diskusiju.

Jedan od mogućih razloga za ovako dugotrajnu aktuelnost jeste i to što su zahvaljujući svojim sirovim betonskim strukturama i dramatičnim senkama, brutalističke zgrade obično veoma fotogenične.

Doživljavanje arhitekture je svakako prostorna i fizička stvar. Međutim, naše razumevanje mnogih zgrada, zbog praktične nemogućnosti da mnoge od njih širom sveta vidimo uživo, potiče iz fotografija.

Fotografi brutalističke arhitekture, uz vizuelne i kompozicione tehnike, kao i uz izbor tematike, uspeli su da kreiraju izuzetno raznolike narative o ovom veoma evokativnom arhitektonskom stilu, piše ArchDaily.

Prisustvo i odsustvo boje

Prilikom fotografisanja brutalističke arhitekture, usmereni na formu i materijalnost, neki fotografi biraju da ne rade u boji, dozvoljavajući arhitektonskim elementima brutalističke arhitekture da zauzmu centralno mesto, pored toga što na ovaj način ističu veoma dramatične uzajamne igre senke i svetlosti.

U seriji fotografija Spaces for Winds, fotografa Alekseja Koženjkova, brutalistička arhitektura Beograda predstavljena je sličnim osećajem naglašene razmere.

Jedna od fotografija stambenog kompleksa poznatog kao Televizorke, prikazuje i jednu usamljenu osobu sa pogledom na balkone objekta, dok druga fotografija snimljena u kuli Geneks, prikazuje i hodajuću figuru u prvom planu nad kojom se nadvija masivno okno lifta.

Nivo ulice se uglavnom ignoriše u korist postavljanja cele zgrade u kadar.

Brutalizam kao arhitektonski stil neretko je bio kritikovan zbog svoje monumentalnosti i nebrige o ljudskim proporcijama.

Imajući u vidu sve prethodno pomenuto, može se reći i da je fotografija brutalističke arhitekture kriva za ovakvu sliku o ovom stilu, s obzirom na to da se nivo ulice uglavnom ignoriše u korist postavljanja cele zgrade u kadar.

Fotografija možda ne nudi mnogo informacija o obliku objekta, ali daje uvid u svakodnevne aktivnosti koje se u njemu odvijaju.

Pristup širok kao i same zgrade

Naravno, kada govorimo o značenju prikupljenom iz fotografija, logično je da u tom slučaju uvek postoji i određeni sloj subjektivnosti.

Ipak, ono što je očigledno u fotografiji brutalističke arhitekture, od boje, kompozicije i razmere, do zaista – ljudskog elementa, jeste da su pristupi fotografiji široki kao i same zgrade.

Tagovi

Pročitajte još: